Mistä proteiinia?

Välillä kun teemme ruokaa, ihmettelen sitä miten saamme aikaan niin paljon sotkua.

Välillä jompikumpi meistä astuu kissan hännän päälle, milloin on varpaiden välissä sipulinkuori tai kissan ruokakuppi ja joskus leikataan puukolla sormeen.

Siitä huolimatta syntyy pienessä keittiössämme paljon rakkaudella tehtyä ruokaa, pääosin kasviksista joten protskua pitäisi saada. Eli:

Kvinoa

1344615550_img-28b312f87f40516546738db77c7f44b9

Se ei ole heinäkasvi kuten viljat, mutta sitä käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan.

Quorn 

quorn_findus

Sieniproteiinia. Quorn on alun perin lanseerattu Iso-Britanniassa, josta se on levinnyt useaan maahan ja nyt myös Suomeen. Sitä myydään kauppojen pakastealtaissa.

Nyhtökaura

lataus

Kypsän kaura-papuproteiinivalmisteen pitkäsyinen rakenne muistuttaa suuresti nyhtökanaa ja sitä voi käyttää ruoanvalmistuksessa samalla tavalla.

Seitan  ( Satan!)

photo-18-1024x1024

Seitan on vehnägluteenista valmistettu lihaa muistuttava elintarvike. Sillä on lihan kaltainen sitkeä ja kiinteä rakenne, korkea proteiinipitoisuus ja se on käsittelemättömänä lähes rasvatonta.

Sitten näitä vähän tutumpia…

Tofu

jalotofu-perhe

Tofua valmistetaan juoksettamalla soijamaito ja valuttamalla tai puristamalla pois ylimääräinen neste. Valmistukseen voidaan käyttää esivalmistettua soijamaitoa, mutta yleensä valmistukseen käytetään soijapavuista liottamalla, jauhamalla, keittämällä ja puristamalla valmistettua tuoretta soijamaitoa.

Soijarouhe

p12509211

Soijapavusta tehtyä rouhetta, löytyy vaaleana tai tummana, suikaleena sun muuna.

Linssit

linssit

Linssit ovat palkokasveja. Niistä valmistettu dal on tarjonnut hyvän proteiininlähteen miljoonille ihmisille Intiassa ja Keski-Aasiassa vuosisatojen ajan. Luonnonmukaisesti tuotetut linssit ja tumma riisi ovat loistava yhdistelmä proteiininsaannistaan huolestuneille kasvissyöjille.

Mustapavut

mustapapu-745x800

Ihan kaikki pavut ovat ravinteikasta ruokaa ja hyväksi myös sydämelle, mutta muista papulajikkeista mikään ei vahvista aivoja kuten mustat pavut. Tämä johtuu mustapapujen korkeasta antosyaniinipitoisuudesta, jota papujen tumma värikin indikoi.

Mantelit

mainiot-mantelit1024-630x400

Paljon proteiinia, E-vitamiinia ja hyviä rasvoja – manteleita kannattaa syödä muulloinkin kuin jouluna.

Toki protskua saa hirvittävän paljon myös kaikesta muusta, mutta siitä voit lukea lisää vaikka täältä.

Ihan mahtavaa, että näitä vaihtoehtoja nyt alkaa olla! Vielä kun tarjonta ja kysyntä kohtaisivat, sillä useasti kaupassa ei olekaan sitä mitä etsit koska näitä vaihtoehtoisia protskutuotteita päätyy myös sekasyöjien lautasille – hyvä kuitenkin niin. Ajatellen tätä maapalloamme, voisimme kaikki syödä vähän vähemmän lihaa.

Varsinkin kun nämä tuotteet ovat kaikki aika tosi hyviä, varsinkin jos viitsii maustaa. Eihän mikään ruoka maistu miltään ilman mausteita.

Mainokset

2 Comments Add yours

  1. Ulla sanoo:

    Multa tuo quorn oli ihan unohtunut! Oon jostain lukenut, että Briteissä sitä syödään paljon…täältäkö jo saa jostain?

    1. dinosaurus sanoo:

      Sieltä se onkin tullut kauppoihimme! Ei ihan pienimmästä alepasta välttämättä löydy, mutta kyllä keskikokoisissa kaupoissakin jo on, että ei tarvitse isoon markettiin mennä. Löytyy rouheena, paloina ja fileenä joista palat/kuutiot miellyttävin kokemus!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s